صنعت هتلداری به صورت امروزی نتیجه قرن ها رشد فرهنگی و اجتماعی است . این صنعت شاید یکی از قدیمی ترین تلاش های تجاری در جهان باشد، به طوری که قدمت مسافرخانه ها به شش قرن قبل از میلاد مسیح می رسد. توسعه صنعت هتلداری متأثر از تغییرات اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی در جامعه بوده ، از زمانی که نیاز به مسافرت باعث اختراع چرخ و گاری گردیده ، اداره قدیمی ترین مسافرخانه ها کاری بی دردسر نبود ولی با این وجود توسط بعضی از خانواده ها انجام می گرفت و آنان با تخصیص یک اتاق به مسافران جهت خواب و تهیه غذایی مختصر ولی سالم و گوارا همراه با نوشیدنی و حتی دادن اصطبل و امکانات مربوطه از میهمانان پذیرایی می کردند. پذیرایی معمولاً توسط خانم یا دختر مهماندار انجام میگرفت. کلیه ی وسایل پخت و پز ، آسایش و تفریح توسط زن ، شوهر و خانواده اش فراهم می گردید. در قرن سوم میلادی امپراتور روم جاده ای سنگ فرش در سرتاسر اروپا تا آسیای صغیر را بنا نهاد و برای راحتی مسافران از اسپانیا تا ترکیه در کنار جاده های اصلی اقامتگاه های زنجیره ای احداث نمود. این وضعیت کم و بیش برای صدها سال ادامه داشت تا اینکه ظهور انقلاب صنعتی در سالهای 1700 میلادی در انگلستان موجب پدید آمدن ایده های جدید و در نتیجه پیشرفت کار مسافرخانه ها و مسافرخانه داری گردید. توسعه راه آهن ، اختراع کشتی بخارو توسعه خطوط کشتیرانی به مسافرت اهمیت بیشتری اعطاء نمود. انقلاب صنعتی علاوه بر مسافرت های دولت مردان و سفرهای تفریحی به مسافرت های شغلی نیز رونق بسیار بخشید و به همین دلیل نیاز به ارایه سرویس بهتر و سریعتر احساس می شد ، تا اینکه قدم های اولیه برای تشکیل هتلداری به شکل امروزی توسط ملل اروپایی خصوصاً سوییسی ها برداشته شد و این صنعت متحول گردید. مسافرخانه های اولیه در اروپا ، جایی که بازرگانان و سربازان شب را در آنجا می گذراندند برای اشراف نامناسب بود و به همین علت بناهای لوکس و مجللی با اتاق های شخصی و امکانات مناسب جهت رعایت بهداشت فردی برای اشراف ساخته شد. این اقامتگاه های جدید و زیبا تحت عنوان " هتل" که کلمه فرانسوی است نامیده شد. رشد واقعی صنعت هتلداری در آمریکا با افتتاح " سیتی هتل " در شهر بندری و شلوغ نیویورک با جمعیتی حدود 30.000 نفردر سال1794 میلادی آغازشد. این اولین ساختمانی بود که مخصوص یک هتل ساخته و آماده گردید. ساخت این هتل با 73 اتاق باعث رقابت شدید بین شهرهای مختلف برای ساختن هتل های راحت و زیبا گردید. ازآن جمله می توان " سیتی هتل " شماره 2 در بالتیمور،" من شن هاوس " در فیلادلفیا ، " آدلفی هتل" در نیویورک را نام برد. به همین ترتیب تعدادی از بهترین هتل های آمریکا در این دوره از زمان برپا گردید. رکود اقتصادی در دهه 1930 تأثیرفاحشی برصنعت هتلداری گذاشت ، به طوری که احساس می شد که این صنعت دیگر هرگز رونق دوباره نخواهد یافت . ولی شروع جنگ دوم جهانی سبب رشد دوباره و روزافزون آن گردید و این ترقی تا اواخردهه 50 ادامه داشت. در این زمان بود که فکر ایجاد متل و زنجیره های بین المللی هتل در اذهان پدیدارگردید. هنگامی که رشد متل محدود به آمریکای شمالی می شد ، زنجیره های بین المللی در تمام قاره ها توسعه یافتند و این امر سبب گردید تا هتلداران شخصی خود را در این مسابقه چند بعدی و حتی چند ملیتی شکست خورده ببینند و سعی در ادغام خود در زنجیره ها نمایند.زیرا زنجیره های بین المللی از کارشناسان ، تکنولوژی و بازاریابی خوبی برخورداربودند. ولی مالکان شخصی دارای چنین امکاناتی نبودند و به همین علت جذب زنجیره های بزرگی چون " هایت " ، " هالی دی این " ، "رامادا این " و غیره شدند و در مقابل زنجیره ها امکانات و خدمات زیر را به مالکان شخصی می دادند. 1) " شراکت ، تقسیم سهام و سود" 2) " حق امتیاز و رای " دادن نام و ایجاد رابطه با دیگرهتل های زنجیره. 3) " مدیریت " دادن مدیران حرفه ای و گروه فنی درازای دریافت حق مدیریت و همچنین سهمی از سود. 4) " بازاریابی " فروش فعال ، بالا بردن سود ، رزرو جا و غیره. امروزه هتل ها کلیه نیازهای میهمانان را برآورده می کند و آینده نوید رشد هر چه بیشتر و مدرنیزه تر شدن را می دهد. |
طراحی سایت توسط پورتال aryanic